Mandy den Engelsman | 17 juni 2015
NRC Handelsbladmeldt vandaag dat het btw-stelsel op de schop moet. Alle producten en diensten, waaronder boeken, die nu onder het tarief van 6 procent vallen, zullen in het nieuwe belastingplan van het kabinet onder 21 procent vallen. Levensmiddelen worden hiervan uitgezonderd.
Er komen nieuwe verhalen gebaseerd op personages van Roald Dahl. The Roald Dahl Story Company en de Britse uitgeverij Puffin kondigde dat kort voor de kinderboekenbeurs in Bologna aan. Deze verschijnen volgend jaar in Nederlandse vertaling.
The House of Books, Prometheus en HarperCollins. Deze uitgeverijen hebben twee titels op de longlist van de Gouden Strop voor beste Nederlandstalige thriller, die dit weekend bekend werd gemaakt.
De komende jaren gaat een groter percentage Nederlanders boeken kopen. Ook kopen zij meer. Dat voorspelt KVB Boekwerk in het tweede prognoseonderzoek. Na de lezers zijn nu de kopers onderzocht.
Op de cover van het nieuwe nummer van ‘Boekenpost’ staat Marja Pruis. Haar roman ‘Huiswerk’ (Nijgh & Van Ditmar) staat centraal in het Leesclubdossier van deze editie van het tijdschrift voor lezers en leesclubs.
Boekhandel Cobben houdt sinds afgelopen weekend opheffingsuitverkoop. Twee jaar na de verhuizing naar de huidige locatie stopt de winkel wegens personeelsgebrek.
De A-boekenomzet bedroeg in week 15 2024 (8 t/m 15 april) in Nederland 9,8 miljoen euro, en in Vlaanderen 3,5 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van KVB-SMB/GfK.
Rian Visser is de komende twee jaar de Kinderboekenambassadeur van Nederland. Zij werd gisteren tijdens het congres Lezen Centraal officieel benoemd als opvolger van illustrator Martijn van der Linden.
Singel Uitgeverijen publiceert vrijdag 'Het geluid van de stilte' van Inez Weski, dat in het diepste geheim is voorbereid. Het verschijnt bij een nieuwe imprint: Lux, voor onderzoeksjournalistiek, (auto)biografieën en memoires.
‘Afvallen zonder bullshit’ van Lot Beukers (Kosmos) komt nieuw binnen op 1 van de Bestseller 60. Ambo|Anthos (per uitgeverij) en VBK (per concern) hebben de meeste titels in de lijst.
Odido verspreidt een boekje in de vorm van een smartphone onder basisscholen. Doel is leerlingen van groep 6 t/m 8 te stimuleren de telefoon weg te leggen en te blijven lezen. Ook wordt de telecomprovider partner van de CPNB.