BOEKBLAD ACADEMIE: Seminar Metadata

27 februari 2014 Kasteel Oudaen - Utrecht

Overzicht en omzet door georganiseerde data

 

 

Het aanbod van boeken breidt zich zowel in de online als offline shop steeds meer uit. Hoe kunt u als uitgeverij er dan toch voor zorgen dat uw boeken bestsellers worden? Uit onderzoek* blijkt dat het bijhouden en compleet maken van de juiste data ervoor zorgt dat de boekverkopen per titel 473% kan stijgen! Meer weten over hoe u uw titels optimaal kunt presenteren? Meld u aan voor het seminar METADATA.

Meta4bookDB is de centrale databank voor het Nederlandse en Vlaamse boekenvak. Als ervaren dienstverlener is Meta4books vzw.volledig op de hoogte van de voordelen van goede metadata en hoe deze aan te leveren.Graag biedt Meta4books vzw hun kennis aan om aan te tonen dat er wel degelijk een belang is om de data keurig bij te houden. Zo blijkt dat het bijhouden van de data niet alleen de online verkoop stimuleert maar ook de verkoop in de boekhandel met zo’n 35% laat stijgen.

Wat zijn metadata?
Metadata zijn gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven. Het zijn dus eigenlijk data over data.

Voor wie is het seminar?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor uitgevers, boekhandelaren en marketeers die zich bezig houden met het optimaal communiceren van hun aanbod. Bepaal jij welke onderdelen van de boeken op orde is om zo veel mogelijk zichtbaar te zijn en daarmee omzet te genereren, dan ben je op de juiste plek!

Programma:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12:00 - 12:30 uur    Ontvangst

12:30 - 14:30 uur    Introductie in Metadata 
                                       De ervaringen van het werken met Metadata
                                       Gastspreker 1
14:30 - 14:45 uur     Koffiepauze
14:45 - 16:30 uur    Aan de slag met metadata; hoe werkt het?
                                       Gastspreker 2 
                                       De toekomst van metadata 
                                       Gastspreker 3
                                       Tips & Tricks
16:30 - 17:15 uur    Afsluitende borrel 

 

De sprekers:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vanuit Meta4Books

 

Gwen Celis

Deed eerste ervaringen op in de grafische sector om later vooral actief te zijn voor museale opstellingen waarbij het multimedia aspect primeerde. Bij Meta4books zorgt ze voor de sensibilisering aan de kant van de uitgever en de invoer van de metadata aan de kant van de database.

 
 Tine Philips:
Studeerde Geschiedenis aan de KU Leuven. Sinds 2010 is zij als projectleider verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het bestelplatform Boekenbank. Zij werkt ook mee aan het opzetten van een centrale databank Meta4BookDB en aan het lanceren van een aantal online platformen voor de boekensector, zoals het collectievormingsplatform Bibbank voor bibliotheken en het digitaal aanbiedingsplatform BoeDA.

De gastsprekers:

Jacqueline Remmers (VBK Uitgevers)

Jacqueline houdt zich bezig met het zorgen dat alle VBK-uitgeverijen zo dicht mogelijk op de nieuwe ontwikkelingen en kansen blijven zitten op het gebied van metadata, dat de titels van VBK zo goed mogelijk gevonden kunnen worden door het lezerspubliek online en dat de rol van VBK in de digitale distributieketen zo goed mogelijk vertegenwoordigd wordt.


Erik-Jan Bulthuis (CB)

CB beheert namens uitgevers veel metadata en deelt deze met boekverkopers. Dit gaat om grote aantallen: ruim 1.500 uitgevers wensen 80.000 fysieke boeken en 30.000 e-books kenbaar te maken bij 2.500 boekverkopers. Erik-Jan Bulthuis is verantwoordelijk voor het efficiënt, betrouwbaar en tijdig uitwisselen van al deze data. Daarnaast is Erik-Jan verantwoordelijk voor productontwikkeling rondom e-books.

 

Linda de Leur (Bol.com)

Linda is Category Manager Boeken NL bij bol.com. Het is haar verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat klanten de weg naar het juiste boek vinden. Door goed gebruik van metadata kunnen lang vergeten boeken ineens bestsellers worden. De visie op metadata vanuit een boekverkoper.

 

 

 

* Uit onderzoek van Nielsen Research.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------